اطلاعاتی در خصوص هوش تجاری و کاربرد آن

هوش تجاری به مجموعه‌ای از تخصص ها، فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی اطلاق می‌شود که به‌ منظور جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی، تجزیه ‌و‌ تحلیل و ایجاد دسترسی به مجموعه داده های سازمان مورد استفاده قرارمی‌گیرند. هوش تجاري نه به عنوان يک محصول و نه به عنوان يک سيستم، بلکه به عنوان يک معماري و رويکردي جديد مورد نظر است که البته شامل مجموعه اي از برنامه‌هاي کاربردي و تحليلي است .

به عبارت ساده واژه هوش کسب وکار به کلیه روش های کامپیوتری و فرایند هایی که داده ها را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل می کنند اشاره می نماید. سازمان های موفق تنها بر روی سرعت و راه های انتقال اطلاعات و یا حجم اطلاعاتی که می توانند پردازش کنند تمرکز نمی کنند، بلکه بیشتر بر روی حفظ ارزش اطلاعات در طول زنجیره ارزش اطلاعات تاکید دارند .

هوش تجاری به عنوان مرجع اطلاعات با کیفیت در مخازن داده ایِ خوب طراحی شده و هماهنگ با ابزار های نرم افزاری، مناسب کسب و کار می باشند به طوری که برای کارکنان سازمان ها دسترسی به موقع، تحلیل موثر و درک صحیح از اطلاعات درست و دقیق را به وجود آورده وبدین طریق مدیران را قادر می سازد اقدامات درستی را برای اتخاذ تصمیمات کاملاً صحیح و موثر انجام دهند . امروزه حرکت شرکتها و سازمان ها به سمت پیاده سازی هوش تجاری در فضای رقابتی و پیچیده کسب و کار لازم و اجرایی است.

راهکارهای هوش تجاری به مدیران سازمانها این توانایی را میدهد تا با استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد و نمایش مقادیر این شاخص ها در داشبورد های مدیریتی و همچنین استخراج گزارش های تحلیلی و تصمیم ساز از بین داده های موجود در بانک های اطلاعاتی نرم افزار های اجرایی شده، از وضعیت سازمان در جنبه های مورد نظر آگاهی یافته، فرصت‌ها و تهدید های کسب‌وکار را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنند. این راهکارها با انجام فرایند جمع آوری، یکپارچه سازی و پایش اطلاعات بانک های اطلاعاتی نرم افزار های عملیاتی و انتقال آن به انباره داده و اطلاعات, بستر لازم جهت تصمیم گیری سریع، دقیق و کاملاٌ صحیح مدیران را فراهم می آورد .